Dieta bezglutenowa. Dla dzieci i dorosłych

Dieta bezglutenowa jest stosowana w przypadku celiakii (choroba trzewna) i autyzmu. Polega ona na unikaniu wszelkich pokarmów zawierających składniki glutenu.

Dieta bezglutenowa (https://www.bee.pl/9000-zdrowa-zywnosc-i-delikatesy) jest pełnowartościowa i dostarcza organizmowi wszystkich niezbędnych substancji, przy czym, podobnie jak w przypadku zwykłej diety, jadłospis bezglutenowy powinien być urozmaicony. Mąka ze zbóż bezglutenowych jest o wiele zdrowsza od zwykłej mąki pszennej i jest pełna makroelementów, mikroelementów i witamin.

Dieta bezglutenowa dla dziecka

Dieta bezglutenowa powinna być przestrzegana przez cały czas, gdziekolwiek dziecko się znajduje. Jest mało prawdopodobne, aby placówka oświatowa posiadała menu odpowiednie dla diety bezglutenowej. W tym przypadku istnieją dwie opcje:

  • Sam spakuj dziecku lunch;
  • Wynegocjuj z placówką edukacyjną odpowiednie menu bezglutenowe lub umieścić dziecko w placówce ze specjalnym menu bezglutenowym.

Ważne jest, aby Twoje dziecko czuło się komfortowo i nie cierpiało z powodu swoich nawyków żywieniowych. Spróbuj zamienić tworzenie szkolnego obiadu w sztukę – pięknie udekorowany, smaczny i, co najważniejsze, bezpieczny posiłek dla dziecka może być świetnym rozwiązaniem w diecie bezglutenowej.

Jeśli Twoje dziecko jest małe i jest na diecie bezglutenowej, powiedz jego nauczycielowi lub wychowawcy klasy o jego diecie i poproś, aby upewnił się, że przestrzega diety bezglutenowej.

Jako przekąska doskonale sprawdzają się obfite orzechy lub bogate w witaminy owoce. Ale to wszystko dotyczy także zwykłych posiłków; trudności mogą pojawić się przy słodyczach i wypiekach. Możesz rozpieszczać swoje dziecko domowymi smakołykami. Gotuj dla diety bezglutenowej z naszymi przepisami bezglutenowymi lub kupuj gotowe produkty.

Nie tylko gluten jest bezglutenowy dla autyzmu, ale również kazeina jest wykluczona. Dzieje się tak dlatego, że osobom z autyzmem brakuje enzymów, które mogą rozkładać tego typu białka. Niedoprawione produkty białkowe mają negatywny wpływ na funkcjonowanie mózgu i powodują tak zwane “zachowania autystyczne”.

W tym przypadku menu bezglutenowe dla dziecka będzie jeszcze bardziej rygorystyczne. Jeśli jesteś na diecie bezglutenowej, możesz znaleźć listę dozwolonych produktów w wielu książkach poradnikowych lub skonsultować się z lekarzem.

Dieta bezglutenowa – czym jest?

Dieta bezglutenowa jest sposobem odżywiania polegającym na całkowitej eliminacji glutenu z jadłospisu. Występuje on w produktach naturalnych oraz przetworzonych. Gluten to mieszanka białek gluteiny wraz z gliadyną, które znajdują się w:

  • życie,
  • pszenicy,
  • owsie,
  • jęczmieniu.

Dieta bezglutenowa – czy jest bezpieczna?

Gluten nie wywołuje wzrostu masy ciała albo jakichkolwiek gastrycznych problemów wśród zdrowych osób. Każda eliminacyjna dieta, która będzie nieumiejętnie stosowana, może wywołać niedobór ważnych składników mineralnych i witamin, w tym: kwas foliowy, cynk, żelazo, witaminy z grupy B, witaminy A, D, E oraz K.

Zdrowe osoby, które bez wcześniejszej konsultacji z lekarzem decydują się na stosowanie diety bezglutenowej mogą pozbawić swój dotychczasowy jadłospis cennych wartości odżywczych. Istotne jest, aby dieta bezglutenowa była bardzo bogata w owoce oraz warzywa.

Korzyści diety bezglutenowej

Przechodząc na dietę bezglutenową, trzeba zmienić swoje dotychczasowe nawyki żywieniowe. Bardzo ważne jest właściwe zaplanowanie jadłospisu i czytanie opakowań na kupowanych produktach spożywczych, gdyż należy wyeliminować produkty, które w swoim składzie zawierają gluten. Tylko w ten sposób można odpowiednio odżywiać się na bezglutenowej diecie w świadomy sposób. Istotne jest, żeby wybierać produkty spożywcze o lepszej jakości, ponieważ zawierają one w sobie cenne i zalecane składniki odżywcze, a co ważne – pochodzące od zaufanych dostawców.

Dieta bezglutenowa może stanowić sprzymierzeniec podczas walki ze zbędnymi kilogramami. Podczas jej trwania nie wolno spożywać większej ilości słodyczy albo niezdrowych fast foodów. Słodkie produkty można zastąpić owocami, orzechami albo bakaliami.

Podsumowanie

Decyzja o przejściu na dietę bezglutenową jest bardzo ważna. Ma ona wielu przeciwników, ale niesie ze sobą również korzyści. Ta dieta jest zalecana wśród osób zmagających się z celiakią albo nietolerancją glutenu. Najważniejsze jest jednak przestrzeganie zdrowej i zbilansowanej diety, która jest bogata w owoce i warzywa. Dzięki temu można zachować przede wszystkim zdrowie na długie lata.

Dieta bezglutenowa

Istnieją takie słowa, które jeszcze kilkanaście lat temu były nam całkiem obce a dziś słyszmy je nagminnie. Do takich wyrażeń należy między innymi celiakia oraz bezpieczna dieta bezglutenowa . Co łączy ze sobą te dwa zwroty i dlaczego tak często się o nich mówi?

Na czym polega dieta bezglutenowa?

Dieta bezglutenowa jak sama nazwa wskazuje polega na wyeliminowaniu z jadłospisu glutenu. Tajemniczo brzmiące słowo “celiakia” to schorzenie, które powoduje, że ów nieszczęsny gluten należy wykreślić ze swojego menu. Jest to choroba autoimmunologiczna, która objawia się między innymi bólami brzucha oraz niedoborami składników pokarmowych. Osoby cierpiące na celiakię muszą stosować dietę bezglutenową przez całe swoje życie.

Jak ustalić dietę bezglutenową?

Dieta bezglutenowa nie jest kolejną modną dietą. Nie należy jej układać samodzielnie. Trzeba koniecznie skorzystać z porady lekarza. Tylko w ten sposób dobrana dieta będzie bezpieczna i pomoże w chorobie. W przeciwnym razie można nabawić się kłopotów. Lekarz zleca choremu badania, między innymi krwi i na tej podstawie decyduje co dalej. W razie wątpliwości oczywiście wykonywane są bardziej szczegółowe badania.

Podstawowe zasady diety bezglutenowej

Dieta bezglutenowa składa się zwykle z pięciu posiłków dziennie. Bazę do nich stanowią świeże owoce i warzywa. Posiłku spożywane są co około trzy godziny. Należy zwrócić uwagę, aby pierwszy posiłek był zjedzony nie więcej niż godzinę po przebudzeniu. Kolacja powinna być spożyta zaś około dwie, maksymalnie trzy godziny przed udaniem się na spoczynek nocny. Dobrym pomysłem jest samodzielne przygotowywanie dań, zarówno obiadowych jak i deserów. Na rynku dostępny jest szeroki wachlarz produktów przeznaczonych dla osób na diecie bezglutenowej, jednakże poziom ich przetworzenia jest na tyle wysoki, iż nie poleca się spożywać ich zbyt często.

Ostrożność przy celiakii

Jeżeli w domu jest osoba chora na celiakię, warto wiedzieć, że należy zachować szczególne środki ostrożności. Osobie takiej mogą zaszkodzić nawet najmniejsze ilości spożytego glutenu, dlatego nie może ona użyć nawet sztućców, które miały z nim kontakt. Najwygodniejsze jest rozwiązanie, gdy dietę bezglutenową stosuje wówczas cała rodzina.